Influencer marketing-ul a devenit atât de popular încât este aproape imposibil pentru agențiile de comunicare să îl evite. Toată lumea vrea bloggeri. Cât mai mulți. Nu contează cât și cum livrează, ci să fie o listă lungă. Eventual la pachet. Nu unul, doi. De la 10 în sus. Problema este că, în general, ce e mult strică și ce e prost face mai rău. De 20 de ani am văzut trenduri și vedete venind și plecând dar nu îmi amintesc de vreo campanie în care să faci lucrurile prost dar rezultatul să fie bun. La fel și cu bloggerii. Cum te aștepți ca rezultatul să fie bun dacă strategia este greșită?  

Îți place un blogger/vlogger? Îi dai like la toate postările? Super! Crezi că ar fi potrivit să vorbească despre brand-ul tău? Probabil că ai făcut prima greșeală. Când vrei să lucrezi cu un influencer, ar trebui să vezi care sunt mesajele pe care le transmite, în general, care sunt fanii săi activi și în ce proiecte a mai fost implicat. Nu este suficient să îți placă ție pentru a avea rezultate bune într-o campanie. Și totuși… ai făcut o listă cu oamenii pe care vrei să îi cooptezi în campanie. Cum abordezi situația?

Dacă te-ai hotărât să sari peste opțiunea “agenție” sau dacă ești junior și te-ai trezit cu o listă de vedete pe masă, ia-o ușor. Când zici vedete, traduci oameni cu telefoanele ocupate de alți oameni care vor același lucru ca și tine.  E normal să nu ai tocmai răspunsul pe care îl aștepți dacă îl inviți la o pizza gratis contra unui articol pe blog.

  • Cel mai rău lucru este când îi ceri unui blogger să îți facă promovare gratuită spunându-I că îi oferi oportunitatea să îți testeze brandul. Sau, mai rău, oportunitatea de a primi o cutie, un săpun, un gel de duș sau o invitație la un eveniment unde taxa este 3 lei. Asta îmi amintește de vremurile în care jurnaliștii erau invitați la conferințe de presă iar oamenii se așteptau ca ei să scrie pentru că primeau de mâncare. Se pare că trendul nu a murit, ci s-a reinventat. 20 de ani mai târziu chemăm bloggeri la evenimente oferind posibilitatea de a mânca de la candy bar și suntem supărați că nu acceptă.  Reiau regulile din presa anilor 2000: ori ai ceva important de spus ori plătești publicitate.  
  • PR Blitz-urile. Preferatele mele. Trimiți un colet blogger-ului apoi îl suni să îl întrebi dacă postează. Nu, nu folosești un tool de monitorizare care îți va da niște date exacte. Nu, pentru că e pe bani. Faci asta cu vreo 20 de bloggeri în același timp. Nu îl întrebi dacă vrea, dacă are nevoie sau dacă mai are loc în dulap de cadoul tău.

Dacă mă las de comunicare o să mă apuc să fac mobilă pentru bloggeri pentru că nu cred că sertarele clasice mai acoperă nevoile de bază.

  • Să zicem că ai convins oamenii să te asculte. Ce le spui despre tine? Am văzut pachete cu creme sau geluri care nu spuneau nimic despre brand. Cine ești? Ce vrei să comunici? De ce ești diferit de alții? Din politețe, oamenii nu vor da review-uri negative pe produsul tău, dar ești sigur că ceea ce trimiți respectă promisiunea a ce spui că este? Dacă mai așteptăm puțin să facem analogia cu presa, în curând ar trebui să avem primele reacții negative. “Am primit acasă o trusă de tuns iarba și nu îmi nivelează bine gazonul de pe balconul apartamentului meu de la etajul 7”
  • Am ajuns pe la jumătatea listei și este cazul să trecem în liga mare: atunci când plătești pentru un review. Da, păi dacă plătești este simplu. Nu trebuie să știe prea multe despre produs, îi dai tu textul gata scris și pozele  pe care le pui pe site.  Mai bine nu…. Bloggerii au succes pentru că se raportează într-un mod unic și subiectiv la o industrie. Dacă nu îl lași să vadă produsul prin ochii lui, mai bine nu plătești.
  • Bloggingul nu este advertising. Nu trebuie să forțezi nota comercială în postările unui blogger. Publicul va sari peste postările plicticoase, cu www-uri în ele și poze de brand, așa cum sare și peste paginile de publicitate din reviste ca să ajungă mai repede la articolul de can can. Dacă vrei să ai rezultate, lasă-l pe blogger să îți dea cea mai bună recomandare pentru postarea ta și tu îți vei putea pune amprenta de brand într-un mod mai puțin intruziv, dar cu efecte mai bune.
  • Te-ai supărat când ai văzut o postare cu un brand concurent pe Instagram-ul unui influencer ? Nu este trădare, este monetizare.  Nu toată lumea este fidelă unui brand. Prin urmare și bloggerul are dreptul să folosească mai multe branduri și să scrie despre ele. Câteodată o face pentru că brandul tău chiar este excepțional – și atunci o face gratuit – sau atunci când un altul îl cooptează într-o campanie.  Exclusivitatea se câștigă sau se cumpără. Depinde în ce categorie vrei să fii.         
  • Ți se par ridicole prețurile astea la boggerii mari? Nu cred că trece zi fără să aud asta. De ce este atât de scump? Pentru că pune o poză și scrie un text? Oh, well… tu de ce te duci la job pentru un salariu așa de mare? Ai putea să muncești mai ieftin. Valoarea unui contract se stabilește în funcție de mărimea expunerii pe care o ai. Pentru a-ți oferi acest lucru, un blogger investește timp și resurse pentru a crește acea comunitate. Oamenii ăștia plătesc o platformă, fotografi, editări video sau make up și styling, în cazul fetelor care activează în fashion. Nu toți știu să facă SEO, email marketing și Facebook Ads pentru a se adresa comunității lor în mod constant. Deci trebuie să plătească alți oameni care fac asta. Cu cât un blogger este mai vizibil, cu atât costurile sale de imagine sunt mai mari, deci contractul tău mai scump.   

Lista rămâne deschisă pentru mute alte cazuri în care nu ai vrea să te afli când interacționezi cu influencerii. Cel mai bun lucru pe care îl poți face este să fii onest. Te scapă de multe neplăceri😊

Bianca

Antreprenor. Comunicator. Trainer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *