Bianca Preda blog

Nu scriu scriu des despre antreprenoriat. De fapt, acesta este primul meu articol despre viața de antreprenor. Nu am simțit nevoia să îmi dau cu părerea într-o piață în care owneri de business-uri au ceva mai interesant de spus. Dar într-o lume cucerită de modele de succes în care tinerii sunt încurajați să devină următorii Steve Jobs sau Bill Gates ai României, statistica pare să sufere crunt.

Motivația este prima parte a drumului unui antreprenor. Pentru restul mai ai nevoie și de ceva cunoștințe, un pic de rezistență, mai multă îndârjire în momentele în care vrei să renunți, de multe nopți în care să cauți soluții și nu în ultimul rând, de empatie. Ultima calitate devine tot mai importantă în procesul în care organizațiile se transformă iar angajații nu mai sunt un simplu număr pe un ștat de plată. Tot empatia te salvează și atunci când trebuie să lucrezi cu clienții mici, pe care va trebui să-i înțelegi în speranța că drumul vostru va fi comun și atunci când devin ceea ce își doresc, cu ajutorul tău.

În antreprenoriat nu există formule magice ale succesului, dar cred că cei care îngroașă statsticile de 90% ale business-urilor care nu trec de 8 ani ca durată de viață sunt tocmai cei care ignoră principiile. Eu aș prefera să vorbim mai mult de principii decât de reguli.

  • Principiul 1 ar fi să gândești în perspectivă. Fără încetare. O afacere nu începe cu un site pe care nu ai bani să îl finanțezi. Este un proiect în care investești ceva și trebuie să existe și perspectiva clară a recuperării acestor sume.
  • Principiul 2 este că un business nu se face cu prieteni, pentru că te plictisești. Este un proiect comun, în care fiecare are niște responsabilități clare și niște cunoștințe care să aducă valoare acelei afaceri. Afacerile pun, de multe ori, structura umană la încercare. Banii, în general, pun structura umană la încercare. Dacă la o bere lucrurile par simple, când mizele implică valoarea unei mașini de brand, te gândești de două ori de câte ori la ce decizii trebuie să iei. Din experiența mea, cel mai greu este când unul dintre parteneri vrea să își cumpere mașina aceea scumpă iar celalalt vrea să facă investiții cu aceiași bani.
  • Principiul 3 se referă la echipa pe care o alegi. Business-urile aflate la început se fac, în general, cu rude, prieteni și niște cunoștințe binevoitoare. De cele mai multe ori, niciunul nu are skill-urile de care tu ai avea nevoie să crești o afacere solidă. O echipă se alege pe baza competențelor, acelea dovedite, nu cele povestite. Echipa se plătește iar plata aceasta trebuie susținută în fiecare lună, cu taxele aferente. Un buget pentru o afacere mică ar trebui să fie făcut pentru cel puțin un an în avans iar în următorii 3 ani să nu aștepți să se întâmple ceva, ci să lucrezi activ pentru obținerea acelui lucru.
  • Principiul 4 se referă la subiectivismul antreprenorului. Dacă îți place un produs și îl vezi pe Facebook, nu înseamnă că toată lumea ar vrea să cumpere acele produse. Tu nu ești reprezentantul pentru o piață de desfacere. Am văzut multe branduri unice, dar puține care răspund unei nevoi reale a pieței. În cele din urmă, proprietarii trec antreprenoriatul pe lista de hobby-uri.
  • Principiul 5 are legătură cu oamenii și cu respectul. Să fim serioși, au plecat deja mulți oameni valoroși din România. Chiar crezi că ești în poziția să îi umilești pe cei rămași? Antreprenoriatul de modă veche este cel care ne dă cele mai proaste exemple la capitolul acesta. Eu te plătesc, tu îmi ești dator. Munca nu e datorie, este un serviciu pe care angajatul îl prestează în limita unui timp și a unor sume. Nu îl cumperi și nici nu poți presupune că îți este dator pentru faptul că îi hrănești familia. Acești oameni vor pleca iar tu, antreprenor, te vei plânge de faptul că oamenii sunt nerecunoscători. În realitate, o firmă nu e Biserică. Nu dă de pomană și nici nu trebuie să crezi necondiționat în ea. Nu e nici loterie să bagi puțini bani și, cu noroc, să scoți foarte mulți. O firmă este o structură în care te bazezi pe respect, reguli și viziuni comune.

La Cursuri Creative suntem o echipă mică. Vindem educație, deci nu vă așteptați să fim vreo multinațională. În România încă mai lucrăm să schimbăm atitudini și să promovăm conceptul de educație permanentă pentru care mai puțin de 1% din români au o afinitate. Dar am învățat, din activitatea de zi cu zi, că poți crește constant dacă faci pași mici spre ceea ce îți dorești să obții. Am pus pe perete motto-uri și am făcut planuri despre cum să creștem o piață care apoi să ne lase și pe noi să creștem cu ea. Am lansat cursuri de leadership si comunicare pe care le urmează toată echipa. Ne ghidăm după niște principii iar consecvența cu care le urmărim generează veniturile pe care le dorim. Dacă vreau mai mult? Sigur. Ce preț aș fi dispusă să plătesc pentru asta? Cu singuranță, nu prețul respectului oamenilor cu care lucrez.

Bianca

Antreprenor. Comunicator. Trainer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *