Jobul unui PR

Făceam, recent un keywords research pentru cursul de Strategii de relații publice, pe care îl susțin la Cursuri Creative și am dat peste un număr mare de căutări pe Google care sunau cam așa: “Ce este piar?” sau “Ce face un pr?”. Mi-am dat seama că, în bula mea, eu am pretenția să predau PR fără să existe o cultură a PR-ului în antreprenoriatul românesc. Mai mult, există și câteva zeci de căutări ale unor potențiali curioși care întreabă Google “Ce poți face cu facultatea de relații publice?”. Dacă domeniul este aproape anonim, ce putem face cu o facultate de specialitate?     

Înainte de a-și da Google cu părerea, am să fac și eu un exercițiu explicativ mai jos.  

Ce este pr-ul (piarul)?

Aș defini mai degrabă ce NU este PR-ul : NU este o fată îmbrăcată frumos, care merge la întâlniri pe tocuri și ruj roșu, care face conversație plăcută și obține numere de telefon ale jurnaliștilor pe care apoi îi stalker-ește pentru a promova vreun brand de fashion.  

Pentru că trebuie să scăpăm și de percepția asta la un moment dat. Sunt tipi care fac un PR excelent și femei care se pot îmbrăca într-un sac fără a fi mai puțin geniale. Pentru că PR-ul presupune strategie și cunoștințe sociologice, psihologice, gramatică și o naturalețe a comunicării fără să fii intruziv.

Un PR își cunoaște clientul aproape la fel de bine ca preotul în spovedanie, pentru că trebuie să știi care sunt punctele slabe ale organizației înainte de a le afla presa. Trebuie să te implici în corectarea lor, să lucrezi cu oameni, să îi convingi să facă ceva mai mult decât să se încuie în birou. Comunicarea este pentru cei mai mulți oameni o piedică, nu o plăcere. Trebuie, deci, să modifici structura oamenilor și să îi convingi să comunice, să povestească ce fac și de ce fac.

Un PR face storytelling. Nu spune povești în accepțiunea Ion Creangă. E greșeală de traducere. A spune povești înseamnă să inventezi, în timp ce PR -ul spune POVESTEA, cea reală. El trebuie să scrie această poveste și apoi să contureze personajele (șeful, influencer-ul, angajații, tanti Ani de la etajul 2, etc).

Un PR comunică natural reușitele unei organizații în media, cu ajutorul unor persoane (jurnaliști, bloggeri sau influenceri) sau prin intermediul unor canale de comunicare (presă, blog, Facebook, Youtube).

Un PR face bugete de promovare. Nimic nu este gratis și nici nu e bine să te îndatorezi cu prea multe favoruri. Deci matematica și un strop de Excel nu strică niciodată.

Un PR organizează evenimente, nu doar pozează la ele.  Deci ar trebui să știi cum să își aduci publicul într-un loc în care să oferi entertainment sau informație de calitate, nu doar să vinzi produse.

Un PR ascultă, citește, se informează. Își ascultă, în primul rând, publicul. El este barometrul tău. Dacă publicul tău are întrebări, are aspirații și percepții tu trebuie să comunici în asentiment cu ele.  

Ce faci la un job de PR?

Probabil vei lucra la o agenție sau la un client. Caută să asculți și să cunoști bine produsele acestuia. Vezi ce au făcut alții. Citește ce preocupări are publicul tău. Apoi vino cu o idee de comunicare menită să aducă ceva nou față de tot ce s-a făcut în momentul acela. Comunică consecvent. Nu te abate de la drum. PR-ul trebuie să genereze încredere, iar încrederea se construiește în timp.

Ești antreprenor și nu știi ce poate face PR-ul pentru tine?

PR-ul s-ar putea să facă diferența între tine și un brand concurent în criză. Un specialist în relații publice îți va spune că, atunci când toată lumea investește în Google și Facebook, vânzările vin de la oamenii care mâine vor cumpăra de la concurență pentru 2 lei reducere. Când ai un PR, ei se întorc la tine din alte motive, chiar și atunci când nu vei mai avea bugete uriașe de promovare.   

Am să închei cu unul dintre citatele mele preferate, cu care încep și cursul de PR : „Advertising is what you pay for. Publicity (PR) is what you pray for”.   

Bianca

Antreprenor. Comunicator. Trainer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *